Transportflyving i internasjonale operasjoner 1978-2000
Som flyver er det vanskelig å knytte historien til en spesiell operasjon. Kjell har deltatt i.
på mange oppdrag fra 1978-2000.
Kjell Bekkevold – fartøysjef på C-130H – Internasjonale flyoperasjoner fra 1978- 2000.
Skrevet av oberstløytnant P, Kåre Lødding etter intervju med Kjell Bekkevold 9.november 2023.
Bakgrunn
Kjell Bekkevold ble født sommeren 1940 og er oppvokst på Brandval som i dag tilhører Kongsvinger kommune. Han begynte på Luftforsvarets flyskole på Værnes i 1962 hvor han fløy SAAB Safir. Den videre flygerutdannelsen foregikk i Canada, først i Centralia, Ontario, deretter i Penhold, Alberta og så i Portage La Praire, Manitoba. Her fløy han hhv. Harward og T-33.
Da han ble overført til Norge fløy han den norske versjonen av T-33 og ble deretter overført tilbake til Canada hvor han fløy F-86H Sabre ved «Sabre Transition unit RCAF Station Chatham», New Brunswick.
Etter dette ble han etter eget ønske overført til 333.skvadron på Andøya hvor han først fløy HU-16B Albatross, og deretter P-3B Orion.
Han var med å fly et av de 5 Orionflyene som Norge anskaffet i 1970, fra Patuxent River i Maryland til Andøya og jobbet som fartøysjef frem til sommeren 1975 da han ble beordret til 335 skvadron på Gardermoen for å fly C-130H Hercules.
Han hadde mange spennende opplevelser da han fløy P-3B Orion, hvor de hadde nærkontakt med russiske fly og marinefartøyer. Det var også noen utfordrende flyvninger med C-130H, blant annet til Jan Mayen, men i denne historien settes det søkelys på internasjonale operasjoner som han ble involvert i under sin tjeneste på 335 skvadron.
Internasjonale operasjoner
Norge stilte styrker til disposisjon for UNIFIL i Libanon i mars 1978, Gulf krigen fra 1991, og borgerkrigen i det tidligere Jugoslavia fra 1991. Kjell Bekkevold var involvert i alle disse operasjonene.
UNIFIL 1978-1998
335 skvadron ble en viktig ressurs i deployeringen av norske soldater og utstyr. I 1978 hadde han fløyet Hercules i knappe 3 år, og fikk mange spennende opplevelser. Det ble utallige flyvninger til Midt Østen i denne tiden, og spesielt til Beirut.
En episode som han husker godt, var en flytur hvor de hadde tatt av fra Ben Gurion-flyplassen i Tel-Aviv og fikk spørsmål om å hente 4 norske soldater som «satt fast» i Beirut. Dette var i en periode hvor det var mange uroligheter i området. De kalte opp flytårnet i Beirut hvor de fikk følgende melding:
«They are shooting from the North, they are shooting from the East, they are shooting from the South, but they are not shooting on the runway”. Han stilte da følgende spørsmål til sitt mannskap:
“Er det noen av dere som ikke vil lande i Beirut nå? I så fall flyr vi ikke inn».
Det var stille på intercomen – ingen sa noe. Han bestemte meg for å fly inn fra Vest. De fløy svært lavt og ba tårnet om tillatelse til «Short Field Landing» kort tid før de nådde rullebanen. De ble klarert inn, landet, og noen minutter etterpå var de i lufta igjen med de 4 soldatene som ble reddet og fløyet til Kypros.
Kjell Bekkevold var involvert i UNIFIL oppdraget i alle årene fra 1978-1998.
Desert Shield, Desert Storm og UNIKOM 1990-1994
Norge deltok under styrkeoppbyggingen «Desert Shield» og bidro under den offensive delen «Desert Storm» for å frigjøre Kuwait fra irakisk okkupasjon fra 1990. Norge deltok også i «UN Iraq-Kuwait Observation Mission UNIKOM», hvor oppdraget var å overvåke en demilitarisert sone langs grensen mellom Irak og Kuwait.
Etter at operasjon «Desert Storm» startet 17.januar 1991, ble 335 skvadron involvert med transportoppdrag. Han var også her fartøysjef på flere av oppdragene til skvadronen som foregikk parallelt med oppdragene til støtte for vårt UNIFIL-engasjement.
Under flyvningene i dette området var Scud missilene fra Irak en stor trussel. Det ble advart mot en gass som disse missilene avga, og ble anbefalt å ta noen tabletter som motmiddel mot denne gassen, noe Kjell valgte å ikke gjøre på grunn av alvorlige bivirkninger.
En spesiell historie fra denne tiden, var da de den 21.september i 1990, fløy 19 tonn melk, sardiner for Røde kors, og en lagerhall til Kirkens nødhjelp fra Gardermoen til Amman. Dette var livsviktig hjelp til flyktninger fra Irak. De fløy da via Sør-Tyskland, Nord-Hellas og Egypt.
Bosnia
Kaptein Kjell Bekkevold var blant de mest erfarne flygerne i den internasjonale styrken som opererte i det tidligere Jugoslavia. Den 15.juli 1996 utførte han sin landing nr. 100 i Sarajevo. Bekkevold har deltatt både i FNs hjelpeflyvinger fra Ancona i Italia og Zagreb i Kroatia, samt i IFOR operasjonen ut fra Rimini i Italia.
«Det jeg husker best, er de mange granatnedslagene vi hadde rundt oss i Bosnia. Det var så sent som i 1992, og da fikk jeg også oppleve at et italiensk transportfly av typen G-222 som skulle lande sammen med oss styrtet. Vi var klar for landing da det ble avfyrt et missil som traff det italienske flyet. Hele besetningen omkom forteller Kjell som fulgte den dramatiske hendelsen fra sin egen cockpit».
Loggboken til Kjell for september 1992, viser at flyoppdragene var veldig varierte. I begynnelsen av måneden fløy han mange oppdrag i luftbroen mellom Zagreb og Sarajevo, mens han i slutten av måneden hadde flyoppdrag mellom Gardermoen og Nord-Norge.
Alt har en ende
Kjell Bekkevolds «flygerliv» i Luftforsvaret tok slutt den 4.mai 2000. Etter sin siste tur bak spakene med 357 «Brage» fra Gardermoen via Eindhoven og Ramstein tilbake til Gardermoen, hadde han logget 18700 flytimer. Dette utgjør 2,13 år, 10.389.000 km, og 250 ganger rundt jorda. Det står respekt av den jobben Kjell Bekkevold har gjort for FN, NATO og Forsvaret.