NobattUN-LR-dogptr2

Kjøretøy i Libanon

Har du også tjenestegjort i Libanon? Del din historie her
Skrevet av
Jan Erik Løkken, Hundefører Norbatt 5, 6 og 7

Land:
Libanon

M-813 lastebil

De amerikanske militære feltlastebilene fra 2. verdenskrig og fram til 1980 tallet var gjerne utseendemessig veldig like. Men, de ble produsert og designet på ulike fabrikker og med svært ulike spesifikasjoner.

M-813 Heavy Truck

Her ser vi en M-813 Heavy Truck, med sivilt ansatt UNIFIL-service personell, som lirker seg fram med en av alle disse UN containerne. 

Her er det virkelig snakk om differensialer, 6x6 og enorme gearutvekslinger.

M-816 bergingsvogn, Normaintcoy

Gatene i de libanesiske landsbyene var ikke dimensjonert for lang og bred last.

Her ser vi en norsk bergingsvog M-816 (rotorkran) og personell, – fra Normaintcoy, som sliter med å få buksert en svær sambandscontainer forbi hundetroppens tilholdssted i Saqi.

Bergingsvogn

M-800 serie ble produsert fram til 1980 av AM General (Jeep). Disse bilene var utstyrt med en 240 hk Cummins diesel motor på 14 liter. Bilene hadde en meget særegen turbolyd.

M-113 ppk

I de første Libanon kontingentene var det den beltegående vognen M-113 som ble brukt som pansret personellkjøretøy.

Dersom det var mistanke om at væpnede elementer i ly av nattemørket forsøkte å krysse inn i AO, rykket gjerne mannskaper fra mektroppen ut med sine M-113. 

Mens fotpatruljene søkte ute i terrenget, ble gjerne M-113, med sin kraftige søkelyskaster, brukt til avskjæring langs veier og stier.

I regntiden om vinteren, – når søle og sørpemengdene bygget seg opp, – og andre feltkjøretøy måtte gi tapt, – hendte det til og med at M-113 måtte brukes som trekkvogn.

M-113-ppk

Her på bildet er en M-113 i ferd med å kjøre ut på et nattlig sikringsoppdrag.

M-6 Utility-truck

M-621, – populært kalt M-6, – her på ekstremt bratt og svingete vei opp fra Litani canyon.

M6 utility truck

M-6 var en 6x6 feltlastebil for datidens norske forsvar, basert på den amerikanske 2,5 tonns utility-truk M-35. 

Lastebilen hadde en Hercules/White 6-sylindret diesel/ multifuelmotor, LD 435-1, som utviklet 140 hk. Girkassen var en 5-trinns kasse med høy og lavserie. Alle akslinger hadde differensialsperre. Lastebilen var utviklet av REO Motor Car Cop.

Landroveren

Landroveren var et viktig transportmiddel i de første UNIFIL kontingentene. Her er hundetroppens bil fullastet med hunder og mannskap på vei tilbake til Saqi etter nattpatruljering i Kp.B område.

Landrover

 

ZU-23-twin

Dette bildet ble tatt med kameraet ii hoftehøyde, gjennom karmen på M-6éns lasteplan.

Bildet viser et palestinsk (PLFPL) luftvern av typen ZU-23-twin. Maskinkanonen hadde sin opprinnelse fra det gamle Sovjetunionen, men brukes fremdeles i stort antall rundt omkring i konfliktområder.

Jeg har selv opplevd disse ZU-23-twin kanonene i bruk mot israelske Phantom F-4 jagerbombere. Selv det heftigste nyttårsfyrverkeri blir småtterier i sammenligning.

ZU-23-twin

Like etter at dette bildet ble tatt, fikk vi rettet en annen lignende kanon rett mot oss, og nektet å forsere området. Men, da var kameraet allerede trygt tilbake i ryggsekken.